وبلاگ

تاریخچه پدیدآوری ائروسول( اسپری پرکن )

پرکن اسپری اتوماتیک

تاریخچه پدیدآوری ائروسول

در سال ۱۹۲۶ اریک روتهیم ( Erik Rotheim) مهندس نروژی به دنبال راهی برای موم اندود کردن چوب اسکی ها یش برای اولین بار به تکنولوژی ائروسول ( اسپری پرکن )دست یافت

کنولوژی ائروسول ( aerosol) یا افشانه در واقع ذرات معلق جامد یا مایع در هوا می باشد.

مهندس اریک روتهیم قوطی اسپری با درب نگه دارند (والو) که امروزه تکنولوژی ائروسول نامیده می شود برای نخستین بار طراحی نمود .

این مهندس جوان نروژی در سال ۱۹۲۹ موفق شد امتیاز این اختراع را به نام خودش بطور همزمان در نروز و چند کشور دیگر ثبت کند.

در سال ۱۹۳۱ یک شرکت بین المللی به منظور بهرمندی منافع اقتصادی از این امتیاز تاسیس شد و تلاش شد تا از اختراع اریک روتهیم در صنایع رنگ امیزی استفاده شود، که نهایتا موفقیت آمیز نبود و با مرگ زود هنگام مهندس جوان نروژی در سال ۱۹۳۸ اریک روتهیم هرگز به ثمر نشستن اختراع خود و انقلابی که در صنایع مختلف بوجود آورده بود را ندید.

اسپری پرکن

صنعت اسپری پرکنی در طول جنگ جهانی دوم در ایالات متحده گسترش و توسعه یافت .

سرگرد ویلیام سالیوان (William N. Sullivan) که در حشره شناسی تخصص داشت به همراه یک شیمیدان ماهر به نام دکتر لایله گودو ( Lyle D. Goodhue ) تلاش نمودند برای ضد عفونی هواپیماها روشهای نوینی بیابند . در آزمایشهای خود با پاشیدن محلول های ضد حشره بر روی یک صفحه داغ یک غبار یا آئروسل ریز ایجاد نمودند و پس از بررسی یافتند که این تکنیک ۲۰ برابر بیشتر از روش سوزاندن اولیه در برابر مگس های خانگی و حشرات مؤثر است .

بدین ترتیب با همراهی این دو دانشمند بمب ائروسول که در آن زمان به بمب حشره شهرت یافت به تنهایی توانست تعداد قابل توجه ای از آمار تلفات جنگ را کاهش دهد .

باورکردنی نیست ولی در طول جنگ جهانی دوم تلفات سربازان ناشی از شیوع بیماهری های منتقل شونده از طریق حشرات بخصوص مالاریا بسیار بیشتر از خود جنگ بود .

به این ترتیب به سرعت تعداد بیشماری بمب حشره سفارش و به مناطق جنگی منتقل شد. بطوریکه در طول جنگ جهانی دوم با سفارش نظامیان بالغ بر چهل میلیون بمب ضد حشره تولید و استفاده شد.

پس از جنگ جهانی دوم تکنولوژی بسته بندی ائروسول به سرعت گسترش یافت ، بطوریکه در سال ۱۹۴۷ بالغ بر ۴.۳ میلیون قوطی با تکنولوژی ائروسول با مصارف غیر نظامی تولید و راهی بازار ها گشت .

در آغاز دهه ۵۰ حشره کشها و اسپری های مو بعنوان اولین محصولاتی بودند که وارد بازار اروپا شدند و به دنبال آن خوشبو کننده های هوا ، دئودورانتها و فوم های اصلاح به زودی آمار تولید قوطی هایی با تکنولوژی ائرو سول را به ۷۰ میلیون رساندند.

پرکن اسپری اسپری پرکن پرکن اسپری

گردآوری : یوسف واقف / فاطمه واقف

از صفحه ما در آپارات دیدن کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *